7 anledningar till att välja menskopp

 
Allra första gången jag hörde talas om menskoppen föreställde jag mig en liten metallbehållare med vassa kanter. Jag tänkte att det måste göra fruktansvärt ont att köra upp en metallkopp i underlivet och avskräcktes genast. Några år senare hade jag förstått att en menskopp inte var gjord av metall, utan av mjuk silikon. "Jaha, men det låter ju bra", tänkte jag. Jag surfade runt för att få reda på mer information och jag frågade mina vänner och bekanta om deras menskopp-upplevelser.

Nu är även jag, sedan en tid tillbaka, stolt ägare av en menskopp och jag känner mig såpass frälst att jag skulle vilja frälsa er också. Så här är 7 anledningar till varför du som mensar borde använda menskopp:

1. Du slipper stoppa upp en klorblekt bomullspatron i fiffin. "Men det finns faktiskt tamponger som inte är blekta och som till och med är ekologiska" kanske ni tänker - och ja, det gör det, men...
 
2. ... en tampong, blekt eller inte, torkar ut slidan. Det ska inte vara torrt där för då blir kroppen ledsen. Därför är menskopp en himla bra uppfinning! En menskopp torkar inte ut slidan - den samlar bara upp mensen som du sedan tömmer och solidariskt donerar vidare till avloppsrören.
 
3. ‎När vi ändå pratar om tömning, visste du att menskoppen endast behöver tömmas 2 gånger per dag? Jag brukar tömma min det första jag gör när jag vaknar och det sista jag gör innan jag går och lägger mig. Jämför detta med hur ofta du behöver byta bindor och tamponger - enligt Libresse bör bindor bytas var tredje-fjärde timme och om tamponger skriver de att "Under dagarna med mer mens kan du behöva byta ut tampongen var 2-4 timme, men under dagar med mindre mens, kanske det räcker att byta var 6-8 timme. Du bör aldrig ha en tampong mer än 8 timmar". Tänk hur mycket tid av ditt liv som går åt till att byta mensskydd!
 
4. ‎ Och tänk på hur mycket pengar du lägger ner på att köpa alla dessa mensskydd. Om du däremot skulle investera i en menskopp skulle du endast behöva betala 200-300 kr för ett mensskydd som du kan använda i upp till 10 år om du sköter den rätt (plånboken och miljön jublar!!!). När du har tömt menskoppen är det bara att skölja ur den och stoppa in den igen - och mellan varje mens, exempelvis när den precis är slut eller när du precis har fått den, ska du koka menskoppen i några minuter för att ta död på bakterier. Ett litet tips när du kokar menskoppen är att lägga den i en ballongvisp för att se till att den inte nuddar botten av kastrullen.
 
5. Säg hejdå till ful-trosor. Med en menskopp slipper göra dagens trosval efter vilka trosor som en binda fastnar eller får plats i och du slipper alla grubblerier över vilka trosor du kan tänka dig att offra för eventuella blodfläckar. Vita, mjuka trosor med söt spets, here I come!
 
6. En annan bra sak med menskoppen är att den ger dig en uppfattning om hur mycket du blöder. Om du, som jag, tömmer morgon och kväll, kan du i slutet av dagen konstatera att "Jahaaa, såhär mycket/lite mens har jag under en dag". Förutom att det är fett intressant att veta eftersom kroppen är SÅ COOL, så kan det också vara nyttigt ifall du exempelvis märker att du blöder väldigt mycket - då vet du att du kanske behöver lägga in en extra tömning någon gång under dagen.
 
7. Om du tidigare var en person som mestadels använde binda, kan jag upplysa dig om följande: du vet den där känslan du får när du suttit ner en längre tid och bindan har blivit varm och/fuktig, och du undrar om det bara är en fuktig binda som spökar eller om du faktiskt har kissat på dig? Den känslan slipper du om du övergår till menskopp.
 
Detta var mina sju anledningar till varför alla mensare borde använda menskopp. Menskoppar finns att köpa och beställa lite var stans - jag tror till och med att de säljs på apoteket. Jag beställde min från OrganiCup men jag rekommenderar er att fråga/googla runt på flera ställen för att fylla tankeballongen med så mycket kunskap som möjligt innan ni gör erat köp. 
 
Använder du menskopp? Har dina tankar förändrats efter att du läst denna lista? 

Pauline Hurtig

sååå bra inlägg! jag använder inte det men har funderat på det!

2017-11-20 / 19:58:52
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/
mammatillmirakel.blogg.se

Det har faktiskt slagit mig att jag undrat hur myset man blöder. Tror inte att jag gör så jättemycket då jag har kort mens, men ändå intressant att veta. Kram

2017-11-21 / 16:12:58
URL: http://mammatillmirakel.blogg.se/
MALIN

Bra tips! Kram

2017-11-21 / 17:37:44
URL: http://malinkirstine.se
madabouttea.se

Tycker det känns så läskigt på något vis och tror inte att den hade stannat kvar i mig då jag inte ens kan använda tamponger :3

2017-11-21 / 17:40:57
URL: http://madabouttea.se/
ajlimullersandvik.blogg.se

Åh jag har vestibulit så varken kopp eller tampong är lämpligt för mig :( men jag har ett preventivmedel som gör att jag väldigt sällan får mens i alla fall!

2017-11-23 / 04:56:50
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Felicia

Vilket bra inlägg. Känner många som använder menskopp men har aldrig prövat själv. Har dock svårt att använda tampong till å med så vågar typ inte.

2017-11-24 / 11:44:11
URL: http://frokentv.se
Anna

Bra o lite viktigt inlägg.
Jag äger också en sån där MEN jag hade i den o det blev fel så det gjorde ju mest ont, det tar kanske ett tag att lära sig. Tycker det är svårt att få till det bara men tanken är ju fantastisk. Fasen vad man lägger pengar på tamponger och trosskydd. Har nu fått övergå till SUPER för allt bara går igenom, även SUPER kan gå igenom. :/ Idag kanske det är en lämplig mensdag att prova, tack!

2017-12-10 / 12:09:08
URL: http://forestman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback